top of page
  • Zdjęcie autoraBuk Bukowski

Wyklęty wariat

"Dotknąć"



Szalony. Niezrównoważony. Atencyjny. Alkoholik. Wariat.

My po prostu wolimy Rafał.

Rafał Wojaczek.


Urodzony 6 grudnia 1945 roku w Mikołowie, choć data jego urodzin nie ma tak wielkiego znaczenia, jak jego ponadczasowa, wspaniała, choć często kontrowersyjna poezja.

Zakochałam się od pierwszych wersów.


Zaczęło się niewinnie. Stojąc koło kawiarni, żegnałyśmy się z Roxaną, żeby za chwilę rozejść się, każda w swoją stronę. Jednak czy byłybyśmy sobą rzucając po prostu "cześć"?

Nie.

Roxana zaczęła w swoim stylu: "Ej stara, a słyszałaś o Rafale Wojaczku?"

Kiedy odparłam przecząco, dodała szybko: "Lorek mi o nim powiedział! Stara, on sobie pociął brzuch, bo chciał napisać wiersz o bólu! Czaisz to?! Mam od Lorka jeden jego wiersz, tytuł to chyba Nigdy Nie Otwierać Okna. Musisz go przeczytać!" I tak też zrobiłam.

Najpierw ten, a później jeszcze kilka innych. Od razu po tym napisałam do Roxany z podziękowaniami za to, że zapoznała mnie z jego twórczością.





Dyskutując o Wojaczku, obie wiedziałyśmy, że to jemu poświęcimy nasz drugi wieczór poetycki.

Sposób w jaki pisał, tematyka - odważne zgłębianie ciemnej strony ludzkiej duszy, przeplatanie miłości ze śmiercią, fascynacja kobiecością i cielesnością w sposób bardzo nietypowy, turpistyczny, pisanie wierszy z perspektywy kobiety, wszystko to sprawiło, że chciałyśmy przybliżyć postać Wojaczka naszemu zaściankowemu Lesznu.




Różnorodność jego tekstów jest uderzająca.

Czasami autor bawi się tytułami wierszy, czasami je dubluje.

Raz przyprawia Cię o mdłości, za chwilę wyciska z Ciebie łzy.

Ma swoje ulubione słowa klucze, takie jak: krew, gwiazda, kiełbasa (baaaardzo "standardowe" zestawienie, prawda?)


Ten nieposkromiony, od dziecka zakochany w cmentarzach, kochliwy samobójca, do dziś inspiruje setki artystów.

Aż trudno to wszystko opisać! Lepiej sami sięgnijcie po Wojaczka, a zrozumiecie.


Poniżej zamieszczamy link do wersji śpiewanej wiersza Dotknąć , w wykonaniu zespołu Pudełko Zapałek.






Zdjęcie Rafała Wojaczka pochodzi ze zbiorów Instytutu Mikołowskiego im. R. Wojaczka

12 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page